Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
Witam
Ostatnio miało miejsce sztuczne zaniżenie ceny buraków cukrowych, które nagle w zasadzie bez większych przyczyn zostały zaniżone w efekcie czego rynkowa cena równowagi spadła z 0,11$ do 0,02$.
Takie zagranie umożliwiło kupowanie buraków cukrowych wystawianych przez system gry po 0,03$ a nie jak wcześniej po 0,15$ Producenci cukru mieli okazje na zakup sporych zapasów surowca
Cała akcja sprowadzania ceny buraków w dół była zabawą czysto teoretyczną (chciałem sprawdzić czy taka manipulacja rynkiem jest możliwa i czy mi się to uda) co ciekawe kosztowało mnie to nie więcej niż kilkaset $ choć w zasadzie teraz gdy ceny ponownie wróciły do normy to wyszedłem na tym na zero bo wciąż posiadał 10 tyś kg buraków w magazynie.
Nie miałem dość czasu w ciągu dnia (praca) aby wystawianiem ofert utrzymać ceny buraków na tak niskim poziomie a poza tym nie miałem w tym interesu (brak cukrowni).
Nie mniej pokazuje to jak łatwy do sterowania jest obecny rynek produktów obecny temat powinien być początkiem dyskusji w jaki zmienić obecny algorytm aby sterowanie cenami nie było tak łatwe (może wtedy ceny jajek wrócą do normy bo na mój gust ktoś sobie robi jaja z jajek )
Ostatnio miało miejsce sztuczne zaniżenie ceny buraków cukrowych, które nagle w zasadzie bez większych przyczyn zostały zaniżone w efekcie czego rynkowa cena równowagi spadła z 0,11$ do 0,02$.
Takie zagranie umożliwiło kupowanie buraków cukrowych wystawianych przez system gry po 0,03$ a nie jak wcześniej po 0,15$ Producenci cukru mieli okazje na zakup sporych zapasów surowca
Cała akcja sprowadzania ceny buraków w dół była zabawą czysto teoretyczną (chciałem sprawdzić czy taka manipulacja rynkiem jest możliwa i czy mi się to uda) co ciekawe kosztowało mnie to nie więcej niż kilkaset $ choć w zasadzie teraz gdy ceny ponownie wróciły do normy to wyszedłem na tym na zero bo wciąż posiadał 10 tyś kg buraków w magazynie.
Nie miałem dość czasu w ciągu dnia (praca) aby wystawianiem ofert utrzymać ceny buraków na tak niskim poziomie a poza tym nie miałem w tym interesu (brak cukrowni).
Nie mniej pokazuje to jak łatwy do sterowania jest obecny rynek produktów obecny temat powinien być początkiem dyskusji w jaki zmienić obecny algorytm aby sterowanie cenami nie było tak łatwe (może wtedy ceny jajek wrócą do normy bo na mój gust ktoś sobie robi jaja z jajek )
Re: Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
Zaczalem zastanawiać się już jakiś czas temu czy obecny algorytm nie będzie podatny na manipulacje i jak widzę coś w tym było.
Zmieniłem go nieco, teraz jeżeli dana kwota jest w stanie sprowadzić kurs w dół to ta sama kwota doprowadzi ten kurs spowrotem do góry w to samo miejsce. Jeżeli w jednej godzinie transakcji było za mało żeby zmienić cenę to kwota ta będzie brana pod uwagę przy kolejnej kalkulacji wraz z bieżącymi transakcjami z ostatnie godziny.
Ewentualna manipulacja więc staje się nieopłacalna ekonomicznie.
Zmieniłem go nieco, teraz jeżeli dana kwota jest w stanie sprowadzić kurs w dół to ta sama kwota doprowadzi ten kurs spowrotem do góry w to samo miejsce. Jeżeli w jednej godzinie transakcji było za mało żeby zmienić cenę to kwota ta będzie brana pod uwagę przy kolejnej kalkulacji wraz z bieżącymi transakcjami z ostatnie godziny.
Ewentualna manipulacja więc staje się nieopłacalna ekonomicznie.
Re: Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
Nie do końca
Można manipulować rynkiem w dowolny sposób
Jak?
Manipulacja w dół (kupujemy surowiec do naszych fabryk)
kupujemy od systemu gry pewna ilość surowca
następnie składany zlecenie sprzedaży naszych produktów po cenie kupna gry i jednocześnie składamy zlecenie kupna produktu po tej samej cenie ( co ważne zlecenia graczy maja pierwszeństwo w realizacji w stosunku do zleceń gry czyli tych na 55555 jednostek)
W ten sposób generujemy obrót surowca po cenie minimalnej mieszczącej się w widełkach i doprowadzamy do spadku cen, a tak na prawdę kupujemy produkty sami od siebie.
Co ciekawe wystarczy ze kupimy potrzebny nam produkt do fabryk po cenie sprzedażny gry a następie "obrócimy" go 2 lub 3 razy po cenie zakupu gry i w ten sposób doprowadzimy do spadku wartości produktu !!! Paradoksalnie w sytuacji w której globalnie kopiliśmy produkt z systemu (popyt większy od podaży)
Proponuje wprowadzić mechanizm który w pewien sposób w przypadku wyraźnie wysokich wartości obrotu produktów na rynku automatycznie sprowadzałby ceny produktów do ceny stałej ceny równowagi. Im większe odchylenie danej ceny od ceny równowagi tym większa wartość zlecenia musi być zrealizowana po danej cenie aby ta cenę utrzyma a w przeciwnym razie cena zacznie spadać/wzrastać i zbliżać się do stałej ceny równowagi. dodatkowo blokada akceptacji własnych zleceń będzie pomocna ale to należny wprowadzać jako pakiet dwóch zmian jednocześnie. (blokada akceptacji własnych zleceń i tak nie naprawi systemu w przypadku posiadania multikonta)
Można manipulować rynkiem w dowolny sposób
Jak?
Manipulacja w dół (kupujemy surowiec do naszych fabryk)
kupujemy od systemu gry pewna ilość surowca
następnie składany zlecenie sprzedaży naszych produktów po cenie kupna gry i jednocześnie składamy zlecenie kupna produktu po tej samej cenie ( co ważne zlecenia graczy maja pierwszeństwo w realizacji w stosunku do zleceń gry czyli tych na 55555 jednostek)
W ten sposób generujemy obrót surowca po cenie minimalnej mieszczącej się w widełkach i doprowadzamy do spadku cen, a tak na prawdę kupujemy produkty sami od siebie.
Co ciekawe wystarczy ze kupimy potrzebny nam produkt do fabryk po cenie sprzedażny gry a następie "obrócimy" go 2 lub 3 razy po cenie zakupu gry i w ten sposób doprowadzimy do spadku wartości produktu !!! Paradoksalnie w sytuacji w której globalnie kopiliśmy produkt z systemu (popyt większy od podaży)
Proponuje wprowadzić mechanizm który w pewien sposób w przypadku wyraźnie wysokich wartości obrotu produktów na rynku automatycznie sprowadzałby ceny produktów do ceny stałej ceny równowagi. Im większe odchylenie danej ceny od ceny równowagi tym większa wartość zlecenia musi być zrealizowana po danej cenie aby ta cenę utrzyma a w przeciwnym razie cena zacznie spadać/wzrastać i zbliżać się do stałej ceny równowagi. dodatkowo blokada akceptacji własnych zleceń będzie pomocna ale to należny wprowadzać jako pakiet dwóch zmian jednocześnie. (blokada akceptacji własnych zleceń i tak nie naprawi systemu w przypadku posiadania multikonta)
Re: Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
Wygląda na to, że jedyny skuteczny sposób tutaj to
- wprowadzenie 3-5% podatku od transakcji
- umożliwienie składania zleceń tylko i wyłącznie w zakresie widełek
W nocy ktoś zaszalał z jajkami i cenę z kilku centów podniósł na 35
- wprowadzenie 3-5% podatku od transakcji
- umożliwienie składania zleceń tylko i wyłącznie w zakresie widełek
W nocy ktoś zaszalał z jajkami i cenę z kilku centów podniósł na 35
Re: Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
Podatek to nie najlepszy pomysł ;/ już teraz w pewnym sensie przy mało płynnych rynkach gdzie oferty graczy są sporadyczne swoistym podatkiem jest spread czyli różnica w cenie oferty kupna i sprzedaży gry
Dodatkowo wprowadzone przez ciebie ograniczenie (cena musi zawierać się widełkach oferty kupna i sprzedaży) niewiele pomaga bo zabawę z zaniżaniem cen buraków przeprowadzałem składając oferty mieszczące się w tym przedziale
Aha i dodam tylko ze obecne zaniżanie cen buraków nie jest moim dziełem i obecnie ktoś inny bawi się tym rynkiem (zresztą jest tam kilka osób bo ktoś wyraźnie podnosił wczoraj ten rynek do poziomu 0,15$ - 0,11$ i pozostawiał na tym poziomie)
Jak coś to mogę służyć poradami w celu uszczelnienia giełdy i zabezpieczenia jej w pewnym sensie przed atakami spekulacyjnymi
Dodatkowo wprowadzone przez ciebie ograniczenie (cena musi zawierać się widełkach oferty kupna i sprzedaży) niewiele pomaga bo zabawę z zaniżaniem cen buraków przeprowadzałem składając oferty mieszczące się w tym przedziale
Aha i dodam tylko ze obecne zaniżanie cen buraków nie jest moim dziełem i obecnie ktoś inny bawi się tym rynkiem (zresztą jest tam kilka osób bo ktoś wyraźnie podnosił wczoraj ten rynek do poziomu 0,15$ - 0,11$ i pozostawiał na tym poziomie)
Jak coś to mogę służyć poradami w celu uszczelnienia giełdy i zabezpieczenia jej w pewnym sensie przed atakami spekulacyjnymi
Re: Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
Jedyny sposób mogący ograniczyć tego rodzaju manipulacjegantar pisze:Podatek to nie najlepszy pomysł ;/
Re: Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
"wylewanie dziecka z kąpielą"
Uderzysz we wszystkich tych którzy prowadzą własny biznes i bazują na surowcach kupowanych z rynku a nie na własnej produkcji.
Przykładowo cały handel i gastronomia straci 5% na rentowności bo nie sposób przy takich kosztach szkolenia załatwić sobie własną produkcje wszystkich wykorzystywanych surowców
Lepiej się zastanowić w jaki sposób usprawnić algorytm aby nie reagował na takie transakcje i nie zmieniał ceny
Uderzysz we wszystkich tych którzy prowadzą własny biznes i bazują na surowcach kupowanych z rynku a nie na własnej produkcji.
Przykładowo cały handel i gastronomia straci 5% na rentowności bo nie sposób przy takich kosztach szkolenia załatwić sobie własną produkcje wszystkich wykorzystywanych surowców
Lepiej się zastanowić w jaki sposób usprawnić algorytm aby nie reagował na takie transakcje i nie zmieniał ceny
Re: Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
... ale jeżeli masz inne sugestie gantar to oczywiście jestem otwarty, aczkolwiek trzeba też zwrócic uwagę na aspekt techniczny,
a oprócz tego, że podatek od transakcji to jedyne co przychodzi mi do głowy to jeszcze jest to łatwe w realizacji.
Póki co zmiana cen została wstrzymana, bo już widzę, że jajka podrożałyby w najblizszej sesji z 0.04 do 0.22.
Zmiana algorytmu niewiele da gdy ktoś założy sobie 2,3,4 konta, bo żaden algorytm nie będzie w stanie objąć tego rodzaju wzajemnych transakcji.
Niestety podatek to najmniejsze zło na tę chwilę - innego sposobu zwyczajnie nie widzę.
a oprócz tego, że podatek od transakcji to jedyne co przychodzi mi do głowy to jeszcze jest to łatwe w realizacji.
Póki co zmiana cen została wstrzymana, bo już widzę, że jajka podrożałyby w najblizszej sesji z 0.04 do 0.22.
Zmiana algorytmu niewiele da gdy ktoś założy sobie 2,3,4 konta, bo żaden algorytm nie będzie w stanie objąć tego rodzaju wzajemnych transakcji.
Niestety podatek to najmniejsze zło na tę chwilę - innego sposobu zwyczajnie nie widzę.
Re: Buraki cukrowe i sztuczne zaniżanie ceny
Jajka to obecnie nie problem cena jajek i tak od dawna była w sztuczny sposób utrzymywana na tak niskim poziomie (nie wierze aby ktoś sprzedawał jajka po tej cenie i miał z tego jakiekolwiek zyski) w zasadzie wzrost cena jajek jest raczej pożądany do czasu gdy będą one się zbliżać do ceny równowagi
Podobnie jak zaniżana była cena jajek tak samo zawyżona była cena dżemu (choć tu raczej bez spekulacji po prostu pomimo tak wysokiej ceny jego produkcja i tak była mało opłacalna)
Jeśli mam jakoś pomóc musiałbym otrzymać jakieś info na jakiej zasadzie dokładnie była zmieniana cena równowagi cogodzinnych aktualizacjach
W tej grze jest za mało graczy i biznesów aby stworzyć dość stabilny rynek i dlatego wrzucanie przez system gry na rynek produktów z poza rynku (nie wytwarzanych przez graczy) jest konieczne
Można pomyśleć nad stworzeniem "inteligentnego" makro otoczenia gry. Obecnie aby zaniżyć oferty kupna/sprzedaży gry na dany surowiec nie potrzebowałem zawierać żadnych transakcji z grą a wystarczył mi jedynie handel samemu z sobą. (skoro nie kupiłem nic od gry i nic grze nie sprzedałem to dlaczego taka wirtualna firma zmienia ceny swoich ofert handlowych??)
Oferty gry powinny mieć mniej więcej stałą wartość dla wszystkich produktów a nie stałą ilość
W przypadku braku jakichkolwiek transakcji graczy na danym produkcie cena takiego produktu powinna zbliżać się do ceny równowagi i niwelować odchylenie.
Jeśli miałbym coś na szybko zaproponować to widziałbym coś takiego:
- Przy rynkowej cenie równowago równej stałej cenie równowagi system gry składa zlecenia kupna i sprzedaży danego produktu równe 100 tys $ każdy (kwota umowna do dalszych korekt i ustaleń)
- Zlecenia te nie ulegają automatycznemu odnowianiu co 5 min a są ponownie odnawiane dopiero przy godzinnym przeliczeniu i zmianie ceny
- Cogodzinne przeliczenie bazuje na podstawie procentowej realizacji wystawionych zleceń:
Gracze zrealizowali zlecenia sprzedaży gry o wartości 20 tyś (20%) i zlecenia kupna o wartości 10tyś (10%) tak więc na rynku następuje pewna nierównowaga większy (popyt od podaży). Następuje wzrost cen o wartość (20% - 10%)/2 = 5% =>wzór jest do przeanalizowania i dopracowania to przykładowe cyfry pokazujące pewną zależność.
- wystawiane są nowe zlecenia kupna i sprzedaży gry z tym ze cena zleceń wzrasta o 5% a dodatkowo wartość zlecenia sprzedaży gry wzrasta o 5% (wartość poprzednio złożonego zlecenia x1,05) natomiast wartość zlecenia kupna gry spada o 5% co wydaje się być naturalne bo skoro cena rośnie to popyt spada a podaż wzrasta. To powinno działać trochę na zasadzie rynku krajowego tworzonego przez graczy a system gry powinien robić za rynek globalny odpowiedzialny za import i eksport produktów poza system
W sytuacji gdy aktualne ceny mają odchylenie +50% wartość zlecenia sprzedaży gry to 150 tyś natomiast wartość zlecenia zakupu gry to 50 tyś dlatego w sytuacji gdy gracze zakupią od gry produkty za 30 tyś (20%) oraz sprzedadzą grze produkty za 10 tyś (20%) to cena nie ulegnie dalszej zmianie pomimo nadwyżki popytu nad podażą - cena i tak jest odchylona na + i pozostaje na tym poziomie
To ogólny zarys systemu który powinien w pewien sposób trzymać rynek w ryzach i sprowadzać do stałej ceny równowagi. Rozwiązanie to wymaga korekt we wzorach ponieważ obecnie bazuje na zależności liniowej a dla lepszego funkcjonowania zależność powinna być logarytmiczna natomiast teraz nie mam za bardzo czasu aby wchodzić w szczegółową analizę i rozpisywanie wzorów.
Podobnie jak zaniżana była cena jajek tak samo zawyżona była cena dżemu (choć tu raczej bez spekulacji po prostu pomimo tak wysokiej ceny jego produkcja i tak była mało opłacalna)
Jeśli mam jakoś pomóc musiałbym otrzymać jakieś info na jakiej zasadzie dokładnie była zmieniana cena równowagi cogodzinnych aktualizacjach
W tej grze jest za mało graczy i biznesów aby stworzyć dość stabilny rynek i dlatego wrzucanie przez system gry na rynek produktów z poza rynku (nie wytwarzanych przez graczy) jest konieczne
Można pomyśleć nad stworzeniem "inteligentnego" makro otoczenia gry. Obecnie aby zaniżyć oferty kupna/sprzedaży gry na dany surowiec nie potrzebowałem zawierać żadnych transakcji z grą a wystarczył mi jedynie handel samemu z sobą. (skoro nie kupiłem nic od gry i nic grze nie sprzedałem to dlaczego taka wirtualna firma zmienia ceny swoich ofert handlowych??)
Oferty gry powinny mieć mniej więcej stałą wartość dla wszystkich produktów a nie stałą ilość
W przypadku braku jakichkolwiek transakcji graczy na danym produkcie cena takiego produktu powinna zbliżać się do ceny równowagi i niwelować odchylenie.
Jeśli miałbym coś na szybko zaproponować to widziałbym coś takiego:
- Przy rynkowej cenie równowago równej stałej cenie równowagi system gry składa zlecenia kupna i sprzedaży danego produktu równe 100 tys $ każdy (kwota umowna do dalszych korekt i ustaleń)
- Zlecenia te nie ulegają automatycznemu odnowianiu co 5 min a są ponownie odnawiane dopiero przy godzinnym przeliczeniu i zmianie ceny
- Cogodzinne przeliczenie bazuje na podstawie procentowej realizacji wystawionych zleceń:
Gracze zrealizowali zlecenia sprzedaży gry o wartości 20 tyś (20%) i zlecenia kupna o wartości 10tyś (10%) tak więc na rynku następuje pewna nierównowaga większy (popyt od podaży). Następuje wzrost cen o wartość (20% - 10%)/2 = 5% =>wzór jest do przeanalizowania i dopracowania to przykładowe cyfry pokazujące pewną zależność.
- wystawiane są nowe zlecenia kupna i sprzedaży gry z tym ze cena zleceń wzrasta o 5% a dodatkowo wartość zlecenia sprzedaży gry wzrasta o 5% (wartość poprzednio złożonego zlecenia x1,05) natomiast wartość zlecenia kupna gry spada o 5% co wydaje się być naturalne bo skoro cena rośnie to popyt spada a podaż wzrasta. To powinno działać trochę na zasadzie rynku krajowego tworzonego przez graczy a system gry powinien robić za rynek globalny odpowiedzialny za import i eksport produktów poza system
W sytuacji gdy aktualne ceny mają odchylenie +50% wartość zlecenia sprzedaży gry to 150 tyś natomiast wartość zlecenia zakupu gry to 50 tyś dlatego w sytuacji gdy gracze zakupią od gry produkty za 30 tyś (20%) oraz sprzedadzą grze produkty za 10 tyś (20%) to cena nie ulegnie dalszej zmianie pomimo nadwyżki popytu nad podażą - cena i tak jest odchylona na + i pozostaje na tym poziomie
To ogólny zarys systemu który powinien w pewien sposób trzymać rynek w ryzach i sprowadzać do stałej ceny równowagi. Rozwiązanie to wymaga korekt we wzorach ponieważ obecnie bazuje na zależności liniowej a dla lepszego funkcjonowania zależność powinna być logarytmiczna natomiast teraz nie mam za bardzo czasu aby wchodzić w szczegółową analizę i rozpisywanie wzorów.